Blog

Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.

Investování do marketingu

Začátky podnikání nebývají snadné a kromě nastavení procesů, finančního managementu či uvádění nápadů do praxe je nezbytnou součástí podnikání také marketing. Nemusíme však nutně mluvit jen o byznysu, marketing má svůj význam ať už se věnujete jakýmkoli aktivitám. Prakticky u každého projektu je třeba myslet i na marketing, protože bez něj se o vás dozví jen málokdo. Často je zvládnutí marketingu dokonce otázkou úspěchu či neúspěchu a investice do marketingu může být tím nejlepším, ale zároveň nejhorším rozhodnutím, jaké učiníte. Marketing navíc není jen o tom, udělat si dobrou reklamu. Zaměřili jsme se na jeho aspekty a vysvětlíme vám, proč je důležité do marketingu investovat a vyhodnocovat jeho úspěšnost.

Na otázku, proč je marketing tak důležitý je možné reagovat desítkami odpovědí. Jednoduše, můžete mít nejlepší produkt, ale když o něm nikdo neví, tak si jej nikdo nekoupí. Rovněž můžete mít výrazně lepší produkt než vaše konkurence, ale pokud lépe zvládne marketingové aktivity, je velmi pravděpodobné, že u zákazníků bude vaše konkurence oblíbenější. Marketing je navíc velmi komplexním tématem a zdaleka nejde jen o reklamu někde v televizi nebo časopise. Reklama a její formy jsou však jen jednou z mnoha marketingových aktivit.

Shrnout jednou větou, co myslíme pod pojmem marketing tak není vůbec jednoduché, ale přesto se o to pokusíme. Jedná se v zásadě o komplexní proces zabývající se plánováním a realizací konceptu, cenové strategie, komunikace, zabezpečením distribuce produktů, služeb nebo nápadů, a to vše tak, aby byly naplněny požadavky trhu a zákazníků. Pokud se rozhodnete investovat do marketingu, jde o něco zcela jiného, než je třeba investice do P2P půjček, u nichž výsledky uvidíte výrazně dříve.

Jaké typy marketingu existují?

Z výše uvedeného je zřejmé, že na marketing můžeme pohlížet z více úhlů pohledu. Jedná se o velmi obšírné téma sestávající z mnoha složek a aktivit směřujících k různým cílům, jako je například zvýšení prodejů, rozšíření podnikatelských aktivit, zvětšení tržního podílu či posílení znalosti značky. V zásadě můžeme marketingové aktivity rozdělit na několik částí.

Průzkum trhu – jakékoli marketingové aktivity by měly začít analýzou situace na trhu, očekávání trhu a konkurenčního prostředí. Zkrátka, potřebujete velmi dobře znát atmosféru a prostředí, ve kterém se budete snažit prorazit.

Návrh produktu – neméně důležitou součástí je návrh samotného produktu či nabízené služby. Poznejte odpovědi na otázky, proč bys měl někdo koupit právě váš produkt? V čem se váš produkt bude lišit od ostatních a jaká je jeho unikátní konkurenční výhoda.

Cenotvorba - součástí marketingu je i citlivé zacházení s cenou. Můžete mít skvělý produkt, málo konkurence, ale pokud váš produkt budete prodávat za příliš nízkou nebo naopak příliš vysokou cenu, neuspějete.

Distribuce a komunikace – není důležité jen komu, co a za kolik prodáváte, ale i způsob komunikace s cílovou skupinou.

Výše zmíněné složky marketingového mixu vycházejí ze základních pouček marketingu, mezi něž patří i tzv. marketingový mix 4P. Jedná se o metodu, kterou se učí každý student marketingu a skládá se ze čtyř složek – product, price (cena), place (místo) a promotion (propagace). V zásadě platí, že tyto čtyři složky by měly být základem každé marketingové strategie.

Proč se vyplatí investovat do marketingu?

Nebudeme vás ale nudit poučkami či sáhodlouhou teorii. Právě naopak, od forem marketingu a kategorizace marketingových aktivit přejděme k cílům marketingu, které mohou být opravdu různorodé a dají vám odpověď na otázky, co od marketingu očekávat a proč do něj investovat.

Zvýšení prodejů – základním cílem marketingu je přilákat zákazníky a zvýšit prodeje nabízených produktů nebo služeb. Výběrem a realizací vhodných marketingových aktivit můžete snadno přesvědčit zákazníky o tom, že vaše produkty nebo služby jsou lepší než ty konkurenční. Ke zvýšení prodejů lze použít třeba cenové akce, ochutnávky produktů, online reklamní kampaně či množstevní slevy. Doporučujeme předem definovat, v jaké míře zvýšení prodejů očekáváte a realizovat aktivity tak, aby se jednalo o dlouhodobě udržitelný stav.

Zvýšení povědomí o značce – systematický přístup k marketing pomáhá zvyšovat povědomí o značce, budovat její pověst a tím i zlepšovat její pozici na trhu. Určitě i vám se některé světové značky podvědomě spojují s určitými vlastnostmi, nu a právě toto je dílem šikovných marketérů, kteří cíleně pomáhali budovat pověst značky. Takové marketingové aktivity vedou k větší důvěře ze strany zákazníků a v konečném důsledku ke stabilizaci pozice na trhu. Mezi aktivity zvyšující povědomí o značce patří různé PR zprávy, komunikace v médiích, účast na výzkumech nebo účast v různých cashback programech.

Zvýšení tržního podílu – Marketingové aktivity lze velmi dobře využívat tehdy, chcete-li zvýšit svůj tržní podíl a tím i získat větší vliv na trhu. Opět i v tomto směru pomáhá určit si měřitelné a kvantifikovatelné cíle, pomocí kterých budete moci hodnotit a sledovat svůj progres. Marketing vedený za tímto účelem může mít různé podoby, ale zpravidla jde o dlouhodobé strategie, jejichž tvorba vyžaduje zkušenosti.

Lepší vztahy se zákazníky - Marketing vám umožní lépe poznat potřeby a přání zákazníků, což vede nejen k větší loajalitě zákazníků a opakovaným nákupům, ale také k cenným údajům, které využijete při zlepšování produktů a služeb. Zkrátka, vědět přesně co lidé chtějí, může mít pro vás doslova cenu zlata.

Jak investovat do marketingu a jak měřit jeho úspěšnost?

Rozhodnutí o tom, kolik peněz byste měli investovat do marketingu, je velmi důležité a přitom také velmi individuální a svým způsobem náročné. Investice navíc totiž nemusí mít pouze finanční charakter, ale nejednou jde o spoustu času a tak potřebné know how. Univerzální marketingové poučky totiž zdaleka neplatí vždy. Příliš mnoho nebo naopak příliš málo investic do marketingu přináší různé nevýhody. Pokud investujete příliš málo, hrozí vám, že plně nevyužijete potenciál své značky či produktu. V případě, že zase investujete hodně, hrozí nemožnost dosažení finanční návratnosti, kdy vše co vyděláte, nakonec minete na reklamu. Neplatí také, že budete-li do marketingu investovat více než konkurence, budete určitě úspěšnější.

Než investujete do marketingu budete kromě marketingové strategie potřebovat také analýzu potřeb a cílů společnosti. Pomocí ní zjistíte, čeho chcete firma dosáhnout pomocí marketingu a jaké jsou vaše finanční možnosti, což vám pomůže stanovit přibližný rozpočet na marketingové aktivity. Dalším krokem je zhodnocení konkurenčního prostředí a cílových skupin zákazníků. Někdy je trh přesycený, což indikuje, že abyste vůbec mohli pomýšlet na úspěch, budete potřebovat do marketingu opravdu masivně investovat.

V neposlední řadě je důležité zvážit poměr nákladů a přínosů. Zde se vám sejdou především analytické schopnosti, pomocí kterých odhadnete, zda jsou investice do marketingu v daném okamžiku skutečně nevyhnutelné a zda přinesou očekávaný zisk. To vám pomůže lépe stanovit, kolik bude vhodné do marketingu investovat. Samostatnou kapitolou je pak také měření úspěšnosti marketingových aktivit. Podle cílů si potřebujete nastavit sledované ukazatele a také sledovat finanční návratnost jednotlivých aktivit a nezapomínat na základní zásadu, že co neumíte změřit, neumíte ani zlepšovat.

Ukazatele, které můžete sledovat je nepřeberné množství a vždy závisí na vašich cílech a konkrétních marketingových aktivit. Může se jednat kupříkladu o návštěvnost webových stránek, konverzní poměr, sledování poměru investic do marketingu s tržbami, měření výsledků online vyhledávání nebo využívat služeb agentur zabývajících se průzkumem trhu. Komplexností marketingu se určitě nenechte odradit, nezapomínejte navíc, že právě investice do marketingu může být pro váš byznys natolik potřebným „nakopnutím“, které vám umožní podnikání dále rozvíjet a dosahovat výsledků, o kterých by se vám možná ani nesnilo.

Přidané dne: 18.10.2023
Zpět na Blog

Investovaná suma:

Doba investování:

Investovaná suma:

Doba investování:

Výnos:

Celkový stav účtu: