Blog

Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.

Co je crowdfunding

Snad každému už někdy skrsl v hlavě skvělý podnikatelský nápad, no a jelikož častým kamenem úrazu je realizace a financování, takové nápady často končí již ve fázi myšlenky. Nedostatek kapitálu je u rozběhu podnikání problémem, který lze řešit i půjčkou na podnikání, ale zdaleka nejde o jedinou možnost a velké popularitě se těší i crowdfunding. Díky tomuto způsobu financování se mohou bláznivé či méně bláznivé nápady poměrně snadno stát skutečností. O co se jedná a jaké jsou nezbytné základy úspěšné crowdfundingové kampaně?

Co je crowdfunding ?

Výraz crowdfunding je složen ze dvou slov, která bychom mohli volně přeložit jako dav a financování. Jedná se tedy o způsob kolektivního financování, při kterém větší počet jednotlivců po menších částkách přispívá ke splnění určitého cíle. Tím je zpravidla vysbírání konkrétní finanční částky potřebné k rozjetí projektu či uvedení produktu do prodeje. Přestože crowdfunding se nejčastěji používá k financování podnikatelských nápadů, tímto způsobem lze podpořit prakticky jakýkoli projekt od vydání alba, přes natočení filmu až třeba po obnovu kulturní památky.

Samotný crowdfunding probíhá online a realizaci tohoto způsobu financování umožňují různé platformy, mezi nejznámější patří Indiegogo, Kickstarter nebo Upvest. Na těchto platformách naleznete spoustu různých crowdfundingových kampaní a sami se můžete rozhodnout, do jaké míry projekt podpoříte. Pokud se podaří vysbírat cílovou částku, tak můžete počítat s určitými benefity, jako je například přednostní přístup ke službě, nebo speciální edice produktu. V případě podnikatelských projektů je často pro nejštědřejší přispěvatele připraven i podíl na obchodní společnosti.

Crowdfunding z pohledu podnikatele

Crowdfunding jako způsob financování získal celosvětovou popularitu, a to jak mezi podnikateli, tak i drobnými investory. Níže uvádíme několik důvodů, pro které se vyplatí nad tímto způsobem financování přemýšlet vždy, když sháníte kapitál k podnikání.

Pro potenciální, ale i zkušené podnikatele představuje crowdfunding způsob, jak získat peníze pro svůj nápad. Kromě toho je ale také velkou výhodou, že tímto způsobem ověříte potenciál celého projektu a můžete lépe odhadovat jeho případnou úspěšnost. Navíc, díky zpětné vazbě ze strany investorů můžete v předstihu odhalit slabé stránky vašeho záměru a popracovat na jeho vylepšení. Pro podnikatele jde zároveň o bezpečný způsob financování s relativně malým rizikem. Pokud se cílová částka nevysbírá, peníze se zkrátka vrátí prostřednictvím crowdfundingové platformy zpět investorům.

Dodejme, že platformy pro crowdfunding rozhodně nejsou vhodné jen pro malé projekty a často se v rámci kampaně podaří vysbírat miliony dolarů. Příkladem může být výrobce smart hodinek Pebble, kterému se ještě v roce 2012 podařilo díky crowdfundingu vysbírat 10 milionů dolarů a o tři roky později dalších 15 milionů dolarů.

Crowdfunding z pohledu investora

Crowdfunding a jeho typy můžeme rozlišovat z různých hledisek, ale nejvíce se ustálilo rozdělení na investiční a tzv. benefiční crowdfunding. V druhém případě jde o podporu projektů, aniž by investor očekával cokoli zpět jako odměnu a typický je spíše pro kampaně v oblasti kultury. Například se může jednat o podporu vydání alba oblíbené kapely. U investičního crowdfundingu je zas běžné, že investor očekává výnos, jehož příslib by již měla obsahovat i samotná crowdfundingová kampaň.

Výhody pro investory jsou pak zcela zřejmé. Investor si může vybrat oblast, která je mu blízká a podpořit projekt, který je mu sympatický. Zároveň může podle podmínek získat účast v dané obchodní společnosti a například i podíly na zisku. Výnosy mohou být v tomto směru velmi zajímavé a na nedostatek projektů ucházejících se o podporu určitě nenarazíte. Pokud by vámi podpořený projekt nevysbíral dostatečnou částku, investovaná částka se automaticky vrátí, takže vás nečeká zdlouhavé vymáhání peněz od iniciátorů projektu.

Při crowdfundingu jako způsobu investování je přece jen potřeba počítat i s určitými nevýhodami. Může být velmi časově náročné vybrat si ten správný projekt, protože jich je nepřeberné množství. Sliby potenciálních podnikatelů jsou navíc často diametrálně odlišné než realita a tak ani zdaleka nemusíte dosáhnout slibovaných výnosů. Inu a ničím výjimečným nejsou v tomto směru ani podvody, ačkoli mnohé crowdfundingové kampaně se s nimi snaží všemožně bojovat.

Jak by měla vypadat úspěšná crowdfundingová kampaň?

Jak jsme již výše naznačili, při crowdfundingu není úspěch automaticky zaručen pro ani jednu ze zúčastněných stran. Základním předpokladem je ale správné nastavení kampaně, její propagace a především potenciál zaujmout. V záplavě ostatních kampaní by právě ta vaše měla vyčnívat a nabízet něco navíc, co se stane lákadlem pro investory. Netřeba proto zapomínat, že nastavení celé kampaně a její následná propagace nemusí být zadarmo, na což se určitě vyplatí i finančně připravit. Využít také můžete služeb tzv. kampaňových manažerů, kteří se specializují právě na vedení crowdfundingových kampaní.

Navzdory zmíněným úskalím dokáže crowdfunding skutečně strhnout davy a být důležitým podpůrným pilířem pro to, aby se mnohé sny a nápady mohly přetavit do skutečnosti.

Přidané dne: 31.08.2023
Zpět na Blog

Investovaná suma:

Doba investování:

Investovaná suma:

Doba investování:

Výnos:

Celkový stav účtu: